Zwanger en sporten: wat mag je niet meer doen?

Zwanger en sporten: wat mag je niet meer doen?

Okay laten we eerlijk zijn. Als ik mezelf (in het wit) op deze foto zie, heb ik de eerste oordelen meteen te pakken. De combinatie van een zwangere buik en bokshandschoenen roept nu eenmaal iets tegenstrijdigs op. Maar gezien ik het zelf ben, is het wat gek om meteen met oordelen te komen – toch? 

Het is ook echt niet altijd even makkelijk om te zeggen wat je nu wel of niet mag doen op het gebied van sport en beweging wanneer je zwanger bent. Zo ben ik inmiddels ruim 6 maanden zwanger en ga ik nog steeds twee keer per week naar Krav Maga. Zowel ik als de kleine man in mijn buik vinden het geweldig. Maar dit betekent niet dat ik onvoorzichtig ben of niet goed nadenk – sparren is verleden tijd en ook full contact zit er al even niet meer in.

Oordelen van de buitenwereld zijn er genoeg

En hoe bewust ik ook bezig ben en hoe goed ik ook naar mijn lichaam luister: oordelen krijg ik genoeg. Irritante opmerkingen als ‘zou je dat nog wel doen’ of ‘doe je voorzichtig met je baby’ kunnen echt het bloed onder mijn nagels vandaan halen. Maar ik begrijp ze wel. Ook ik voel volop innerlijke strijd wanneer ik mezelf zo terug zie op die foto. Dat kan toch niet? Zwanger en MMA?!

Ja ik ben zwanger en ja ik doe 2x per week Krav Maga

Toch kan het wel. Of in ieder geval, volgens alle dokters en verpleegkundigen die ik tot nog toe gesproken heb. Zowel ik als onze kleine man doen het ontzettend goed en komen niets tekort. Ik luister naar mijn lichaam en denk goed na bij wat ik doe. Toen ik mijn verloskundige enigszins verlegen vertelde dat ik nog steeds aan MMA deed, keek ze me met grote ogen aan. “Ben eens niet zo onzeker! Als jouw lichaam aangeeft dat dit goed voor je is, blijf het dan doen! Niet stoppen!”

Ik doe iedere les nog steeds 20 push-ups, 20 crunches en 20 squats. Zonder problemen.

Sterker nog, mijn verpleegkundige had volop voorbeelden van vrouwen die sporten deden die als ‘gevaarlijk’ en ‘not-done’ worden beschouwd voor zwangere vrouwen. Paardrijden, boksen – ze deden het allemaal zonder problemen.

Welke sporten mag je nog doen als je zwanger bent?

Dus hoewel je op het internet honderden artikelen kunt vinden over wat je allemaal niet zou mogen doen wanneer je zwanger bent, blijf ik gewoon naar mijn lichaam luisteren. Ik doe iedere les 20 push-ups, 20 crunches en 20 squats, en iedere slag of stoot die ik uitdeel zorgt voor extra positieve energie in mijn lijf en een goede conditie. Ik voel onze kleine man zelfs actief mee springen wanneer ik alle frustraties er lekker op de vloer uitgooi: heerlijk!

Vergeet Google: luister naar je lichaam

Mijn enige advies zou dus ook zijn om goed naar je eigen lichaam en je gevoel te luisteren. Twijfel je toch? Praat er dan met je dokter of verloskundige over. Die kunnen jou gegarandeerd van het nodige advies voorzien. Advies dat past bij jouw lijf, jouw kindje en jouw situatie.



Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

CommentLuv badge