Wat mag je niet eten als je zwanger bent?

Wat mag je niet eten als je zwanger bent?

Wanneer je zwanger bent krijg je van de dokter vaak ineens een lijst onder je neus geschoven met alles wat je wel en niet mag eten, drinken of doen (zo werd ik echt regelmatig scheef aangekeken omdat ik nog steeds MMA training volgde). Ik moet eerlijk zeggen dat ik met teleurstelling mijn halve koelkast leeg kon halen toen ik de lijst zag: er staat best wel wat op wat ik normaal wekelijks eet.

Gelukkig is er ook een heleboel dat je wél nog gewoon mag eten. Maar wat mag je nu eigenlijk wel, niet en maar af en toe hebben? We hebben alles wat je niet mag eten wanneer je zwanger bent voor je op een rijtje gezet!

Wat mag je niet eten als je zwanger bent?

Een goede voeding is niet alleen belangrijk voor je eigen lichaam, maar nu helemaal voor de ontwikkeling van je kindje. Onze eerste tip? Schaf sowieso een paar doosjes multivitaminen voor de zwangerschap aan. Hoewel ik zelf geen last heb gehad van misselijkheid, merkte ik wel dat ik maar weinig eetlust had en al helemaal geen behoefte had aan verse groenten. Die zwangerschapsvitaminen zorgen ervoor dat jouw kleintje toch krijgt wat hij nodig heeft. Daarnaast is het natuurlijk belangrijk om op te letten wat je eet. Je kunt deze dingen dus beter laten staan:

 

  1. Rauw vlees (en kattenpoep)


    In rauw vlees en kattenpoep kun je de toxoplasmoseparasiet vinden; die ervoor kan zorgen dat je toxoplasmose krijgt. Deze ziekte is vooral gevaarlijk voor je kleintje. Je vindt deze parasiet regelmatig in rauw vlees en kattenpoep. Hoewel je die kattenpoep niet zomaar op je boterham tegenkomt, kan het wel zijn dat de verse groenten en fruit van de velden hiermee in aanraking zijn gekomen. Rauw vlees laten staan, en groenten en fruit goed wassen dus!

    Mijn ervaring: Eerlijk is eerlijk, ik heb echt wel eens een hamburger gegeten waar nog een klein beetje rood vlees zichtbaar was. Maar echte rauwe vleesproducten heb ik laten staan.

    niet eten tijdens zwangerschap

  2. Bepaalde kazen, paté en vis


    Tot mijn schok mocht ik die overheerlijke camembert, brie, blauwe kaas en Brusselse paté direct uit mijn koelkast verwijderen. In dit soort producten kun je namelijk de listeriabacterie tegenkomen. Niet alleen maakt deze je super ziek (nog zieker dan die eerste maanden van misselijkheid) maar het brengt je kleintje ook nog eens in gevaar. Voorverpakte dierlijke producten zoals paté en vis, voorverpakte rauwkostsalades, niet gepasteuriseerde kazen (dag camembert!) en rauwe melk rechtstreeks van de boer kunnen dus beter even van het menu af.

    Mijn ervaring: Alright, de kazen gingen meteen de deur uit. Hoewel ik af en toe wel 1 stukje brie mee gesnoept heb. De paté daarentegen, daar kwam ik op een later moment pas achter dus die heb ik nog gewoon regelmatig gegeten. Zonder problemen.

     

  3. Lever en ander orgaanvlees


    Ook lever en ander orgaanvlees kom je op het ‘niet eten tijdens je zwangerschap’ lijstje tegen. Waarom? Omdat je wanneer je zwanger bent ‘maar’ 3000 microgram aan vitamine A per dag binnen mag krijgen. Hoewel dit natuurlijk onmogelijk te meten is, kun je hier wel rekening mee houden door op te letten bij wat je eet. Een boterham met leverworst is geen probleem, maar een flink bord lever of orgaanvlees voor het diner zit boordevol vitamine A: en kan dus beter blijven staan.

    Mijn ervaring: Ik eet geen lever of ander orgaanvlees; gewoon omdat ik het niet lekker vind. Leverworst daarentegen wel, en dat had ik ook regelmatig op de boterham. Verder heb ik nooit extra multivitaminen geslikt maar alleen de multivitaminen speciaal voor zwangere vrouwen; en hier zit bewust minder vitamine A in.

     

  4. Alcohol


    Hij is misschien logisch, maar ook alcohol staat op je lijstje. Er is namelijk geen onderzocht veilige ondergrens aangegeven voor het drinken van alcohol tijdens je zwangerschap: je kunt het dus beter gewoon niet doen.

    Mijn ervaring: het laten staan van de alcohol was geen probleem (terwijl ik normaal toch echt wel van een ‘paar’ glazen gin-tonic houd), maar ik kan ook niet zeggen dat ik helemaal geen druppel gedronken heb. Bij speciale gelegenheden of gezellige avonden met vrienden dronk (en drink) ik wel eens een Radler, of een glaasje wijn met heel veel water. Ik merk dat ik er best snel misselijk van word, dus heb er ook helemaal geen behoefte aan op het moment.

     

  5. Rauwe eieren


    Hoewel eieren echt super gezond zijn wanneer je zwanger bent (ze zitten namelijk vol vitaminen en mineralen, waaronder vitamine D en foliumzuur), kun je ze beter goed doorbakken eten. Hoe lekker je die hele dooier misschien ook vind; je loopt hiermee een grotere kans om besmet te raken met de salmonella bacterie. Deze bacterie brengt je kleintje niet zomaar in gevaar, maar kan jou wel zieker dan nodig maken.

    Mijn ervaring: hier in Ierland wordt het eten van hele dooiers echt afgeraden, maar dat vond ik toch best moeilijk. Zeker gezien onze eieren van onze kippetjes in de achtertuin komen! Ik eet dus gewoon eens in de zoveel tijd een eitje met hele dooier, maar zorg wel dat het eiwit altijd goed gestold is.

     



Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

CommentLuv badge