4x Nuttige Hypnobirthing-wijsheden

4x Nuttige Hypnobirthing-wijsheden

Eerder schreef ik voor FabMama een brief naar de oprichtster van Hypnobirthing. Ik deed het af als onzin dat weeën geen pijn doen en je de baby eruit kunt ademen, zoals zij beweert. Toch heb ik ook veel aan de cursus gehad. Deze Hypno-wijsheden wil ik graag met jullie delen, misschien heb je er iets aan tijdens de bevalling.

4 nuttige Hypnobirthing-wijsheden:

  1. Verdiep je in wat er eigenlijk in het vrouwenlichaam gebeurt tijdens een bevalling

    Niet alleen interessante materie, ook fijn om te weten wat je kunt verwachten en om te kunnen herkennen wat er gebeurt als het zover is. Ik wist bijvoorbeeld niet dat de baby op het einde nog een draai moet maken en dat je baarmoeder twee soorten spiergroepen heeft die moeten gaan samenwerken. Ook is het een soort geruststelling: je lichaam is ervoor gemaakt om te baren en  weet het uitstekend wat het moet doen (achteraf kijk ik hier iets anders naar, omdat het mij helaas niet is gelukt. Lees hier mijn bevallingsverhaal).

  2. Hou dit in je achterhoofd: als ik ontspan, maak ik meer endorfine aan en doen de weeën minder pijn

    Dus niet GEEN pijn, maar MINDER pijn. Als je stress hebt, maak je de tegenhanger van endorfine aan: adrenaline. Dat stofje maakt je lichaam klaar om te vluchten of vechten (instinctief oergedrag, dat haal je er niet zomaar uit…). Dan gaat de bloedtoevoer naar de lichaamsdelen die daarvoor nodig zijn: je benen en armen. Terwijl je baarmoeder en baby die zuurstof juist goed kunnen gebruiken. Wat je dus moet proberen tijdens je bevalling is stress buiten de deur houden en zoveel mogelijk ontspannen te zijn. Hoe doe je dat dan? Hoor ik jullie vragen. Dat brengt mij op punt 3.

  3. Doe ademhalingsoefeningen

    Ook al in de weken voor de bevalling, om te oefenen. Die hebben mij heel goed geholpen tijdens de eerste fase van de bevalling. Bij de Hypno-cursus krijg je een audio-bestand waarop een heel fijne oefening staat, maar die je ook prima zelf kunt doen. Begin met heel rustig in en uitademen (terwijl je lekker ligt of zit) en ga stap voor stap je lichaam af en ontspan ieder lichaamsdeel (van oogleden tot kleine teen). Superontspannend, ook als je nog zwanger bent. Ik doe het nu zelfs af en toe nog wel eens, als ik me gestrest voel.

  4. Denk van te voren na wat voor jou belemmeringen zouden kunnen zijn voor een prettige bevalling

    Fel licht, teveel mensen aan je bed, man die niet in de buurt is… Zet dit op een rijtje en kijk hoe je die angst weg kan nemen. Bijvoorbeeld door je wensen kenbaar te maken aan je verloskundige middels een geboorteplan en je man op het hart drukken dat hij NIET meer voor zijn werk naar het buitenland gaat in de laatste weken. Dit kan een hoop rust opleveren, wat weer bijdraagt aan punt 2

Lees ook:

De zin en onzin van Hypnobirthing

Bewaren



Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

CommentLuv badge