De Melkfabriek - Sofie van den Enk
Lekker lezen,  Reviews

Review: De Melkfabriek – Sofie van den Enk en Eva Munnik

Wat had ik het boek De Melkfabriek graag gehad in mijn kraamtijd. Het bevat álles wat je wilt weten over borstvoeding, en dat op een eerlijke, leuke en nuttige manier.

In de periode dat de melkklieren in mijn borsten overuren draaiden om het maagje van mijn dochter te vullen, noemde mijn man mij wel eens gekscherend ‘melkfabriek’ (verder is ‘ie best lief hoor). Grappig dus dat het boek over borstvoeding van Sofie van den Enk (presentatrice van o.a. Keuringsdienst van waarde) en journaliste Eva Munnik De Melkfabriek heet. Want ja, een melkfabriekje kun je je best wel eens voelen als je borstvoeding geeft – zeker als je aan het kolven bent. De titel spreekt mij dus meteen al aan: gedurfd, eerlijk en grappig. Ik verbaas me over de dikte van het boek: hoe kun je zoveel pagina’s vullen met tekst over borstvoeding?

Tepelkloven? Stuwing? Zoogcompressen?

Nou, De Melkfabriek bewijst dat dit makkelijk kan. Alles, maar dan ook alles over borstvoeding komt voorbij. Van de geschiedenis  (in Frankrijk was min een serieus beroep, met arbeidsvoorwaarden en alles) tot hoeveel het kost (ja, flesvoeding is duur, maar wat dacht je van zoogcompressen, voedingskussens en en kolf?) tot hoe je het moet combineren met je werk. En natuurlijk komen alle weerzinwekkende termen die erbij horen voorbij: tepelkloven, stuwing en zoogcompressen. Ik had dit boek heel graag willen hebben in mijn kraamtijd (maar ja, het is pas net verschenen), want veel van de dingen die Sofie en Eva beschrijven heb ik of proefondervindelijk moeten ondergaan of (tevergeefs) tot in den treure Gegoogeld.

Lekker nuchter

En het bijzondere is dat het boek geen moment verveelt. Dat heeft vooral te maken met de toon. Het boek gaat over borstvoeding, maar gelukkig niet op die irritante, dwingende “je moet! het is het beste voor je kind!”-manier, maar op een nuchtere, soms humoristische, maar bovenal nuttige wijze. De schrijfsters denken hetzelfde over borstvoeding als ik: als het lukt dan is het mooi, maar laten we er vooral niet te spastisch over doen. De ondertitel is dan ook: “Waarom borstvoeding te gek is (en je je niet Sofie van den Enkschuldig hoeft te voelen als het niet lukt)”. Verwacht dus geen borstvoedingspropaganda (een hoofdstuk is zelfs volledig gewijd aan poedermelk) – maar een nuchtere uiteenzetting.

Gids door de eerste weken

Naast een handboek over borstvoeding is De Melkfabriek ook een boek dat je door de onzekere periode als nieuwbakken moeder heen sleept. De ervaringsverhalen van bekende moeders als Nicolette van Dam en Susan Smit en ‘gewone’ moeders zijn heerlijk eerlijk, realistisch en herkenbaar. Fijn om te lezen dat andere vrouwen het – om maar een voorbeeld te noemen – ook maar een vreemde gewaarwording vonden dat wildvreemde verpleegsters je borsten vastpakken en er hamburgers van maken (tja, wil je weten waar dit over gaat? Dan zul je toch echt het boek moeten lezen…)

Bestel De Melkfabriek hier

(De Melkfabriek – Sofie van den Enk en Eva Munnik, Meulenhoff Boekerij, ISBN 978-90-225-7673-1)

De voordelen van stoppen met borstvoeding